Geplaatst op: 22 februari 2022

Social Media gebruiken voor je horecazaak

Social media inzetten is nu, meer dan ooit, een super goede move. Niet iedereen weet echter hoe ze het effectief kunnen inzetten om hun doelgroep te bereiken. Vandaag geef ik je wat tips hoe je goed kunt beginnen met je zaak vertegenwoordigen op social media.

Kies het social media platform dat het beste bij je zaak past

Afhankelijk van het type gast dat je ontvangt, kun je vrij simpel kiezen welk platform het meest past bij jouw zaak. Als je veel hippe jonge mensen serveert kun je Pinterest en Instagram effectief inzetten om ze te bereiken. Op Facebook moet je tegenwoordig zijn om de oudere doelgroep te bereiken. Door één of twee platforms te kiezen kun je een prima strategie opzetten en zo je doelgroep bereiken.

Optimalisatie van je profiel

Heb je een platform gekozen? Dan is het nu zaak om ervoor te zorgen dat je een verzorgde pagina hebt waar je (potentiële) gasten terecht kunnen. Kies voor een naam die duidelijk herkenbaar is, zorg voor een profielfoto met je logo zodat mensen in één oogopslag zien bij welk account ze zijn en zorg ervoor dat je bedrijfsgegevens helemaal up to date zijn: deel het telefoonnummer van je zaak, actuele openingstijden, je e-mailadres en je website.

Een social media plan opstellen

Het is belangrijk om een goed beeld te hebben van wat je doel is en wat je wil bereiken met je socials. Opschrijven wie je wil bereiken, hoe je dit het beste kunt doen en ook welke hashtags je hiervoor kunt gebruiken is essentieel.

Tip: Waar zoeken je (potentiële) gasten op om bij jou uit te komen? Bekijk deze hashtags eens op Instagram en kijk welke je goed kunt toevoegen aan je posts. Kijk ook eens bij hashtags die op de locatie duiden, vaak kun je hier ook goed iets mee.

En nu? Content maken!

Stem je content (posts) af op je doelgroep, mix het met een beetje passie en BAM: succes recept. Wat concrete voorbeelden waar je je doelgroep mee kunt helpen:

  • Hoe bereiken mensen je zaak gemakkelijk? Is er een bushalte vlakbij, een parkeergarage op loopafstand?
  • Deel je weekmenu of gerechten die niet op de kaart staan maar die je wél kunt krijgen momenteel.
  • Adverteer je in de krant of via advertenties met kortingsacties? Deel deze ook op je socials.
  • Deel foto’s van het interieur, je potentiële gast wil graag weten hoe knus en fijn je zaak is.
  • Laat een van je werknemers een stukje schrijven over diens passie(s) en deel dit met bijvoorbeeld een portret foto van de betreffende werknemer.

Tip: Blijf uit de buurt van vakjargon! Zorg ervoor dat je gasten alle posts die je deelt gemakkelijk kunnen begrijpen!

Je gasten gebruiken als influencer

Nu heb je je socials helemaal ingericht en is het zaak je gasten aan te sporen ook te delen. Bedenk bijvoobeeld een eigen hashtag (bijvoorbeeld: #etenbijnaamrestaurant, #tegastbijnaamrestaurant). Motiveer je gasten om foto’s te maken en delen met je zelfverzonnen hashtag en laat gasten ook vooral je locatie toevoegen/taggen.

Nu heb je even wat informatie waar je voorlopig mee uit de voeten kunt, mocht je nu willen sparren over hoe je je social media goed kunt inzetten dan kun je altijd contact met mij opnemen. Als je mij op Instagram volgt komen er ook regelmatig tips & tricks voorbij die je kunt inzetten.